Toimintamme perusta
Toiminta Oulun kristillisessä peruskoulussa nojaa kolmen jykevän peruspilarin varaan. Näitä ovat kristillinen maailmankatsomus ja arvopohja, positiivinen kasvatus sekä korkealaatuinen ja ajanmukainen pedagoginen toiminta.
1. Kristillinen maailmankatsomus ja arvopohja
Kristillinen maailmankatsomus ja arvopohja muodostavat perustavanlaatuisen kivijalan koulumme koko toiminnalle. Ne ilmenevät koulumme toiminta-ajatuksessa ja kasvatustavoitteissa sekä ovat vahvasti läsnä koulumme arjessa ja toimintakulttuurissa. Koulutyön tavoitteena on avata näkökulmia elämän merkityksen ja tarkoituksen ymmärtämiseen ja tarjota aineksia terveen ja tasapainoisen minäkuvan rakentumiseen sekä moraaliseen ja eettiseen kasvuun.
Turvallisessa ja katsomustietoisessa ilmapiirissä oppilaat saavat aidon mahdollisuuden oman maailmankatsomuksensa ja arvopohjansa muodostamiseen. Arjessa panostamme välittäviin ja hyväksyviin kohtaamisiin ja jokaisen kouluyhteisön jäsenen ainutkertaisuuden arvostamiseen ja vaalimiseen. Kristillinen kasvatus on ennen kaikkea perussuhteiden vahvistamista. Ohjaamme oppilaita toivon näkökulman avulla kohti tasapainoista ja merkityksellistä elämää sekä oman tehtävänsä löytämistä.
2. Positiivinen kasvatus
Positiivinen kasvatus yhdistää hyvinvointia koskevan tieteellisen tiedon korkealaatuiseen, ajanmukaiseen ja tutkimusperustaiseen pedagogiseen tietämykseen. Positiivisen kasvatuksen mukaan koulun tärkeänä tehtävänä on opetuksen ja kasvatuksen rinnalla rakentaa aktiivisesti ja tavoitteellisesti koko kouluyhteisön hyvinvointia.
Kristillisen kasvatuksen tavoin positiivisen kasvatusfilosofian lähtökohtana on välittävä ja hyväksyvä kohtaaminen. Tavoitteena on tarjota jokaiselle oppilaalle kokemus ainutlaatuisuudesta ja mittaamattomasta arvokkuudesta sekä oikeudesta kasvaa ymmärryksen ja rakkauden ilmapiirissä.
Positiivinen kasvatus näkyy koulussamme sekä hyvinvointitaitojen systemaattisessa opettamisessa että kouluyhteisön hyvinvointia tukevan toimintakulttuurin rakentamisessa. Päämääränä on se, että oppilaan hyvinvointiosaaminen karttuu kumuloituvasti oppilaan koulupolun edetessä, ja koulupäivään sisältyvät toiminnot tukevat oppilaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vahvistumista niin yksilöllisellä kuin yhteisöllisellä tasolla.
3. Korkealaatuinen ja ajanmukainen pedagoginen toiminta
Noudatamme valtakunnallista opetussuunnitelmaa. Toteutamme opetusta laadukkaasti, ammattitaitoisesti ja tuoreeseen tutkimustietoon perustuen. Oppitunneillamme käytetään vaihtelevia opetusmenetelmiä ja työtapoja sekä tieto- ja viestintätekniikkaa monipuolisesti opetuksen ja oppimisen tukena. Ylläpidämme opetushenkilöstömme ammattitaitoa ja osaamista jatkuvalla kouluttautumisella. Seuraamme toiminnan laatua ja tuloksellisuutta säännöllisesti toteutettavilla arvioinneilla.