Oulun kristillisestä koulusta sanottua

”Minulla on ollut mahdollisuus työskennellä Oulun Kristillisen koulun kanssa useassa eri yhteydessä ja jokainen kohtaaminen koulun johdon, henkilökunnan tai oppilaiden kanssa on ollut ikimuistoinen. Olen ollut erityisen otettu siitä, että koululla ollaan aina askel edellä kaikessa, mikä liittyy oppimisen kehittämiseen. Tästä hyvänä esimerkkinä erinomaiset oppilaita osallistavat menetelmät ja käytänteet. Luonnollisesti tämä on seurausta siitä, että koulun henkilökunta on motivoitunutta, innostunutta ja he seuraavat aikaansa. Koulu on mukana useissa hankkeissa niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla. Myös koulun johdolla on selkeä kuva siitä, mihinkä suuntaan koulua kehitetään. Olen saanut työurani aikana vierailla useissa kouluissa ja hyviä kouluja on paljon. Oulun Kristillinen koulu poikkeaa kuitenkin monista kouluista. Koulun positiivinen ja välittävä ilmapiiri tuntuu ’luissa ja ytimissä’ heti, kun koulun ovesta astuu sisään. Erityisen otettu olen ollut myös siitä, kuinka niin tiukalla budjetilla voidaan tehdä niin laadukasta pedagogiikkaa.  Suosittelen kaikkia opetusalan asiantuntijoita vierailemaan koulussa ja toteamaan tämä kaikki itse!”

Vesa Äyräs
Rehtori
New Pedagogies for Deep Learning: Cluster Lead

”Vanhempana ja ratkaisumuotoilijana ihailen Oulun kristillisen koulun henkilöstön heittäytymistä sitoutuneeseen kehittämistyöhön ja aktiiviseen toimintakulttuuriin. Koulussa on laitettu käytäntöön asioita, joita monissa kouluissa joko haaveillaan tai tapaillaan kahvikeskusteluissa. Erittäin vaikuttavaa on KouluPlus toiminnan nivouttaminen pedagogiseen toimintaan eikä irralliseksi kerhotoiminnaksi. Useat innovaatiot ja kokeilut todentavat sen maagisen taikapiirin, joka monissa kouluissa on jäänyt vain etäiseksi sanahelinäksi: oppilaslähtöisyys, yritteliäisyys, elämyksellisyys sekä johdonmukainen hyvän tekeminen. Onnittelut.”

Vesa Ilola
Ratkaisumuotoilija
Varapj, Oulun alueellinen vanhempainyhdistys (kOuluvanhemmat)

”Suomen Vanhempainliiton EPeLI-hankkeen edustajana minulla on ollut ilo olla Oulun kristillisen koulun yhteistyökumppanina. Vanhempaintoiminnan näkökulmasta koulu on suunnan näyttäjän roolissa toimivassa kasvatusyhteistyössä vanhempien ja isovanhempien kanssa. KouluPlus -toiminta sekä isovanhempien osallisuus koulun arjessa ovat esimerkkejä yhteisöllisestä ja osallisuutta tukevasta toimintakulttuurista, jota koulussa pitkäjänteisesti kehitetään. Kristillisen koulun toimintakäytänteistä monet sopivat malleiksi myös muihin kouluihin.”

Sari Haapakangas (e. Manninen)
KT, Erityiskasvatuksen asiantuntija
Suomen Vanhempainliitto

”Oulun kristillinen koulu on turvallinen ja välittävä yhteisö, jossa lapseni huomioidaan yksilönä. Koulun aikuisten yhteistoiminta, selkeä arvomaailma ja myönteinen vuorovaikutus heijastuvat yhteisöllisenä ja lämminhenkisenä oppimisympäristönä, jossa jokainen on tärkeä. Koulun henkilökunta tekee työtä koko sydämellään. Erityisen ilolla seuraan koulun edistyksellistä yhteistyötä sekä koulun sisällä, että ulospäin. Eri ikäiset oppilaat tekevät asioita yhdessä, ja oppivat tärkeitä sosiaalisia taitoja ja toisesta välittämistä. Yhteistyö esim. yritysten ja yhdistysten kanssa on tärkeää, koska koulu kasvattaa koko elämää varten. Lisäksi opitaan palvelemaan muita ja kantamaan yhteistä vastuuta asioista. KouluPlus toiminta on ainutlaatuista, ja antaa hyvät eväät turvalliselle kasvulle koululaisena. En tiedä, miten meidän arki pyörisi ilman laadukasta KouluPlus -toimintaa. Ja kaikkein tärkeintä on, että lapsi nauttii koulunkäynnistä täysin rinnoin.”

Sanna Wenström
Koulutuskoordinaattori, Luovi

”Olen lähtökohtaisesti kriittinen yksityisiä kouluja ja päiväkoteja kohtaan. Joskus tuntuu, että kun päälle liimataan nimi ’kristillinen’, oletetaan sen ratkaisevan kaikki ongelmat. Olen ilokseni huomannut nämä epäluuloni vääriksi Oulun kristillisen koulun ja päiväkodin suhteen. Täällä kristillisyys tarkoittaa kykyä itsekritiikkiin ja halua parantaa. Yhteisöllisyys on aitoa, erilaisuutta kunnioittavaa, lasten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin eteen tehdään todella töitä ja kiusaamisen merkkeihin reagoidaan välittömästi. Suuri määrä aikuisia, motivoituneet työntekijät ja turvallinen ilmapiiri takaavat myös hyviä oppimistuloksia.

On ollut mielenkiintoista seurata, miten perushyvä arki motivoituneine opettajineen parantaa paljon levottomassa ja koulusta huonojakin kokemuksia saaneessa oppilaassa. On ihanaa viedä lapset iloisin mielin aamulla kouluun ja hoitoon, olla luottavaisena oma työpäivä ja hakea tyytyväiset, kaikenlaista touhunneet lapset kotiin!”

Kaisa Mäkelä-Tulander
Pelastusarmeijan kapteeni

”Oulun kristillisessä koulussa koko henkilökunta tekee työtä koko sydämellään ja puhaltaa yhteen hiileen. Minulle on tullut myös tunne, että koululaiset pystytään oikeasti kohtaamaan yksilöinä.

Aamu- ja iltapäivätoiminta on mielestäni vertaansa vailla. Harvassa koulussa järjestetään näin työntekijöille työläitä ja oppilaita innostavia kuukausittaisia tapahtumia, kuten teillä ovat nyt olleet esimerkiksi inkkarikylä- ja keskiaikainen tori -tapahtumat, espanjalainen iltapäivä jne. Ja aika monesta apip-toiminnasta olen kuitenkin oman työni kautta saanut käsitystä, kun olen opiskelijoita niissä käynyt ohjaamassa.”

Anne Jauhonen
Ammatillisten aineiden opettaja, Suomen Diakoniaopisto

”Haluamme vanhempina kiittää koko Kristillisen koulun henkilökuntaa tyttäremme opetuksesta. Olette opettaneet, tukeneet, hoivanneet ja kasvattaneet lastamme rakkaudella ja taidolla. Menneet kaksi kouluvuotta ovat olleet koko tyttäremme kouluhistorian parhaimmat vuodet! Arvostamme tapaanne tehdä työtä lempeydellä ja ymmärryksellä. Kristillinen arvopohja näkyy myös työssänne ja se on siunannut koulutien. Kiitämme myös vanhempien tuesta! Jumala siunatkoon teidän työnne edelleen!”

Anne-Maria Takkula
Lastensuojelun palveluesimies
Projektipäällikkö, Lapsirikas-hanke
Oulun kaupunginvaltuutettu